Florina Management Consultants
 
Home
Company
Consulting
Expertise
Customers
Board
Email
Norsk nettside
 

E-service: passer det for min bedrift?
Sandefjord, 2001-12-06. © Florina AS

Din service kan ytterligere forbedres gjennom å gi dine kunder tilgang til informasjon via Internett.
For de fleste av oss har daglig bruk av Internett blitt en selvfølge.  Vi gjør betalinger via Nettbank, booker feriereiser på reiseselskapenes nettside, og sammenligner pris i forskjellige butikker på Internett før vi kjøper. Mye av dette er til privat bruk. Bruk av Internett for informasjon mellom bedrifter er også på fremmarsj, selv om det kanskje ikke er like utbredt ennå. 

Men egentlig er det like enkelt å gi dine bedriftskunder tilgang til viktig informasjon via Internett. Serviceapplikasjoner, som brukes av bedrifter som utfører service på utstyr, er forberedt med funksjonalitet for dette.  Det er forskjellige kanaler som kan brukes: web, epost, SMS og telefaks. Og hver slik kanal bør brukes til det som hensiktsmessig: 

  • Web brukes til å gi oversikt over servicebesøk, og her kan kunden booke nye oppdrag.
  • Kunden kan få servicerapport på epost eller telefaks etter utført oppdrag, istedenfor å få en papirkopi.
  • Dersom det er hastemeldinger, kan kunden få beskjed på sin SMS telefon. 

Tenk følgende scenario. Servicetekniker har planlagt et servicebesøk neste tirsdag kl 08:00. Når besøket er planlagt kan kundens ansvarlige, f.eks. vaktmester, få beskjed om dette på sin mobiltelefon: "Erik Smedstad kommer for halvårlig vedlikehold på ventilasjonsanlegget, på tirsdag kl 08:00". Når tekniker har utført oppdraget, sendes servicerapport automatisk til vaktmesteren; i tillegg kan han få en ny SMS melding at oppdraget er klart. Slike meldinger er spesielt hensiktsmessige når vaktmester ikke er tilstede i bygningen hvor service utføres; han er da likevel fullt informert om det som pågår. Kundens avtaleansvarlig kan via web se hvilke servicebesøk som er utført, og kan dermed får overblikk over hvordan servicebedriften lever opp til avtalen. 

Spørsmålet er da hvor mye av din bedrifts interne informasjon du vil vise for dine kunder. Mange bedrifter ønsker å vise informasjon rundt praktisk håndtering av oppdragene, men uten priser.  Gjennom dette blir kunden en del av informasjonskjeden i din bedrift. Den nærheten som med dette skapes vil kanskje generere et større avhengighetsforhold hos kunden. E-service blir derfor noe mer enn bare å booke et nytt oppdrag via webben.


Next

This article is free to be used if: 1) reference is made to the source and our copyright is stated, and 2) Florina is informed by email, and 3) it is used without any changes.

Knowledge Base Previous Oppover
 
 ©  Copyright  2005 Home | About us | Contact info
Florina www.florina.no +47 900 63 300